کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران ، Ghana@mihanmail.ir
چکیده: (26012 مشاهده)
مقدمه: آموزش بلوغ و مسائل جنسی همواره یکی از موضوعاتی
است که والدین از آگاه کردن فرزند خود نسبت به آن واهمه دارند. در مسئولیت تربیتی
و تصمیمات بهداشتی کودک، والدین به خصوص مادران نقش اصلی را به عهده دارند. این پژوهش با هدف تبیین تجربه مادران از آموزش بلوغ و مسائل جنسی
به فرزندان خود انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر به روش کیفی و بر روی 24 مادر کودک و نوجوان
سنین 6 الی 18 سال در سال 1391 براساس نمونه گیری مبتنی بر هدف و با حداکثر تنوع
صورت گرفت. برای اندازه گیری روایی و اعتماد، از قابلیت اعتبار، قابلیت انتقال و
قابلیت تایید استفاده گردید. روش جمع آوری داده ها مصاحبه های نیمه ساختار یافته
بود. تجزیه و تحلیل داده ها به روش "تحلیل محتوای مورس" صورت گرفت.
یافته ها: یک مضمون اصلی و سه مضمون فرعی از یافته ها
استخراج شد.مضمون
اصلی "وظایف مادری و آماده کردن دختران برای ورود به مرحله بلوغ" بود.
مضامین فرعی "آموزش قاعدگی"، "رعایت مسائل شرعی"، "آموزش
های نامحسوس مسائل جنسی" بود. آخرین مضمون فرعی خود شامل دو مضمون فرعی دیگر
می باشد که شامل "آمادگی برای نقش جنسیتی" و "آسیب پذیری از جنس
مخالف" می باشد.
نتیجه گیری: لزوم نهادینهشدن آموزشهای رسمی درباره بلوغ در
کشور ایران در نظام بهداشت و درمان ضروری است. با وجود همه تحولات فرهنگی درخصوص
موضوع بلوغ در جامعه ایران، همچنان فرهنگ عرفی غالب در جامعه و خانوادهها با
موضوع بلوغ با احتیاط شدید و به صورت خاموش برخورد میکند.
Kalantary S, Ghana S, Sanagoo A, Jouybari L. Puberty and sex education to girls: experiences of Gorganians' mothers. JHPM 2013; 2 (3) :74-90 URL: http://jhpm.ir/article-1-90-fa.html
کلانتری سهیلا، غنا سامیه، ثناگو اکرم، جویباری لیلا. آموزش بلوغ و مسائل جنسی به دختران: تجارب مادران گرگانی. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1392; 2 (3) :74-90