راهنمای نگارش مقالات
توجه: قبل از ارسال مقاله خود، بدقت راهنمای نگارش مقالات را مطالعه فرمایید، مقالاتی که با فورمت مورد نظر مجله نوشته نشود ، در همان مرحله اول رد خواهد گردید و وارد فرایند داوری نخواهد گردید.
توجه: فایل فرم تعهد نویسندگان: لطفا این فایل را دانلود،پرینت، تکمیل و امضا نموده و پس از اسکن مجدد با فورمت PDF ویا JPG بهمراه فایل مقاله ارسال نمایید. برای دریافت فایل کلیک فرمایید.
فایل pdf راهنمای نگارش مقالات
روش نگارش و پذیرش مقالات بشرح ذیل می باشد: مجله علمی پژوهشی مدیریت ارتقای سلامت مقالات مرتبط با مدیریت ارتقای سلامت و مدیریت پرستاری را به چاپ میرساند مقالاتی در این مجله مورد پذیرش قرار میگیرند که به یکی از اشکال زیر نگاشته شده باشند :
الف) مقالات پژوهشی اصیل ( Original Research Article ): این نوع مقالات بر اساس یک طرح تحقیقی منظم و یافته های علمی مستحکم نگاشته شده و باید شامل قسمتهای عنوان، چکیده (فارسی و انگلیسی)، مقدمه، روش، یافتهها، بحث، نتیجهگیری و منابع باشند .
ب) مقالات مروری ( Review Article ): این نوع مقالات باید براساس احاطه کامل نویسنده به موضوع و استفاده از حداقل ۲۰ منبع قابل قبول علمی تهیه شوند و شامل: عنوان، چکیده، مقدمه و تاریخچهای در مورد موضوع، هدف از انجام مطالعه، مطالب علمی و مطالعات انجام شده مربوط به موضوع، تجزیه و تحلیل و بحث درباره پژوهشهای ارایه شده و نتیجهگیری باشند. نتیجه کلی همراه با پیشنهادهای سازنده نیز برای آینده بیان شود. (از ۲۰ منبع حداقل ۳منبع آن متعلق به نویسنده و مرتبط با موضوع مقاله باشد )
ج) گزارش موردی ( Case Report ): این نوع مقالات بر اساس مشاهده یک مورد یا موارد خاص حرفهای که نگاه و شناخت ویژهای را ارایه کرده باشد باید نگاشته شوند و باید شامل عنوان، چکیده (فارسی و انگلیسی)، مقدمه، گزارش مورد، بحث، منابع و مستندات میباشند .
د) مقالات کار گروهی ( Team Work ): این مقالات براساس کار مشترک و گروهی در مورد موضوع خاص حرفهای به ویژه در سطح ملی (همکاری بین دانشگاهها) و بینالمللی است. پذیرش این نوع مقاله برای مجله در اولویت قرار دارد .
اصولی کلی :
۱ - زبان رسمی مجله فارسی میباشد و مقالات خارج از کشور به زبان انگلیسی نیز پذیرفته میشود .
۲ - مقاله قبلاً در هیچ یک از نشریات داخل به چاپ نرسیده یا همزمان برای مجلات دیگر ارسال نشده باشد، همچنین رتبه علمی کل نویسندگان به درستی عنوان گردد و همه نویسندگان مقاله از ارسال و جاپ آن مطلع باشند. بنابراین لازم است نویسندگان محترم در نامه درخواست چاپ، این موارد را به وسیله امضاء متعهد گردند .
۳ - نویسنده/نویسندگان دو پوشه (فایل) از مقاله خود را با و بدون نام و مشخصات به همراه نامه درخواست چاپ، از طریق سایت ارسال فرمایید.
۴ - اسامی خاص و یا واژههایی که در متن، جداول و غیره به صورت مخفف درج میشوند، از مخفف های مشهور و بین المللی بوده و کامل آنها یکبار در متن به همراه مخفف داخل پرانتز نوشته شوند .
۵ - نمودارها، تصاویر و جداول ارسالی باید از وضوح کامل جهت چاپ برخوردار باشد و در صفحات جداگانه تهیه، شماره و عنوان جداول در بالای آن و برای نمودارها در زیر آن قید شود . تصاویر افراد نباید قابل شناسایی باشد .
۶ - مقاله یک خط در میان ( فاصله سطر cm ۵/۱) در اندازه کاغذ A۴ و با حاشیه cm ۵/۲ از هر سمت با نرم افزار ۲۰۰۳ Word - تایپ فارسی با قلم میترا و سایز ۱۲، تایپانگلیسی با قلم Times New Roman و سایز۱۲ با ذکر نام فایل تهیه و برای مجله ارسال شود .
۷ - مسؤولیت صحت و سقم مطالب به عهده نویسنده مقاله است . همچنین از زمان انجام مطالعه تا ارسال مقاله نبایستی بیش از ۵ سال فاصله وجود داشته باشد .
۸ - مجله حق رد، قبول، اصلاح، ویرایش و خلاصه نمودن مقالات را برای خود محفوظ میدارد و مقالات ارسالی به همراه ملحقات آن مسترد نخواهد شد .
۹ - مقالات به شرطی پذیرفته میشوند که اصول اخلاقی براساس معاهده هلسینکی - توکیو در مورد مطالعات بالینی در انسان مراعات شده و رعایت آن به تأیید کمیته اخلاق مؤسسهای که تحقیق در آن صورت گرفته رسیده باشد. همچنین دراین گونه مطالع ات میبایست از افراد مورد مطالعه رضایت نامه اخذ و این موضوع صراحتأ در متن مقاله ذکر گردد .
۱۰- چاپ مطالب مندرج در مجله به شرط ذکر منبع مجله پژوهش پرستاری ایران، بلامانع است .
۱۱- در هر شماره فقط یک مقاله مروری و از هر فرد فقط یک مقاله به عنوان نویسنده اول یا مسؤول به چاپ میرسد .
فرایند ارزیابی پذیرش مقالات :
۱- پذیرش مقالات منوط به رعایت دقیق اصول کلی ذکر شده میباشد .
۲- هر یک از مقالات دریافتی حداقل توسط سه نفر مورد داوری قرار گرفته و تصمیم گیری نهایی در مورد چاپ مقالات در شورای هیأت تحریریه مجله و پس از ارزیابی های به عمل آمده توسط داوران صورت میگیرد .
نحوه تنظیم صفحات مقاله
صفحه عنوان
۱ – عنوان مقاله کوتاه (حداکثر ۱۵ کلمه)، حاوی موضوع کلی و جهت گیری پژوهشگر در آن موضوع و هماهنگ با متن مقاله باشد. در مطالعات کیفی نیز عنوان باید نشان دهنده پدیده مورد مطالعه و مبتنی بر تجربه باشد و با حروف ضخیم ( bold ) تایپ شود. ۲ – دارای عنوان مختصر برای هر صفحه (حداکثر ۵ کلمه) باشد . ۳ - نام نویسنده ۱ / نویسندگان ۲ زیر سطر عنوان مقاله ذکر گردد. ۴ - مؤلف مسؤول ( Corresponding author ) با علامت * متمایز شود و در زیرنویس صفحه اول به این صورت ذکر گردد : ( * Corresponding author ) ۱ * مؤلف مسؤول ۵ - مشخصات کامل نویسنده ( گان) مقاله شامل رتبه علمی و نشانی نویسنده/ نویسندگان و محل اشتغال آنها که شامل دانشگاه، دانشکده و یا مؤسسه تحقیقی مربوط به آنان است، در پاورقی صفحه اول؛ چکیده فارسی و همچنین انگلیسی درج گردد. ۶ - در چکیده انگلیسی اصول نامنویسی لاتین رعایت گردد به این صورت که اول نام خانوادگی، سپس حرف اول نام و بعد درجه علمی به صورت BSc, MSc, MD, Ph.D ذکر شود. ۷ - کد پستی، تلفن، نمابر و آدرس الکترونیک نویسنده مسؤول جلو مشخصه آن در پاورقی صفحه اول ذکر شود .
چکیده
چکیده مقاله ( اعم از فارسی و انگلیسی) در صفحه های مستقل به صورت سازمان یافته (دارای ساختار Structural ) حداکثر ۲۵۰ تا ۳۰۰ کلمه بدون ذکر منابع و اختصارات و نماینده تمام مفاهیم و عناصر محتوی مقاله و بصورت زیر باشد :
مقدمه : این بخش حداکثر در دو تا سه جمله در ارتباط با ضرورت انجام مطالعه یا جمع بندی مروری بر متون در این راستا باشد .
هدف : جملهای روشن، قابل اندازه گیری (در مطالعات کمی) یا قابل دستیابی باشد و در همه قسمت های مقاله یکسان استفاده گردد .
روش : باید شامل اطلاعات کلی درمورد نوع مطالعه، جامعه و نمونه، روش و ابزار جمع آوری داده ها و زمان و نوع مداخله باشد .
یافته ها : در مطالعات کمی, یافته ها متناسب با هدف به تفکیک گروههای مطالعه با آزمونهای آماری استفاده شده به همراه نتایج و ضریب و فاصله اطمینان بیان گردد. در مطالعات کیفی طبقات، درونمایه ها یا مفاهیم و یا تبیین نظری یافته ها در رابطه با پدیده مورد مطالعه به همراه توضیح مختصر، مرتبط و روشن کننده بیان گردد .
نتیجه گیری : این بخش نباید تکرار یافته های پژوهش باشد. در این بخش جمع بندی نهایی یافته ها همراه با توصیه ها، کاربردهای بخش یافته ها یا نتایج در پرستاری بیان گردد .
کلید واژه : حداکثر۵ واژه اصلی براساس MeSH ، چکیده فارسی و انگلیسی با یکدیگر مطابقت داشته باشد. واژههای کلیدی در چکیده فارسی به زبان فارسی و در چکیده انگلیسی به زبان انگلیسی نوشته شود .
متن اصلی مقاله
متن اصلی مقاله شامل: مقدمه, روش, یافته ها, بحث, نتیجه گیری نهایی و منابع میباشد .
· مقدمه
مقدمه باید خلاصه، روشن، هدفمند و منظم نوشته شود. لذا نویسندگان محترم لازم است به نوع, توالی و ترتیب منطقی اطلاعات ارایه شده در مقدمه توجه نمایند. این اصول در مطالعات کمی و کیفی تفاوتی ندارند و ترتیب آنها شامل : ۱- توضیح در مورد موضوع و عرصه پژوهش به صورت عام. ۲- توضیحات اختصاصی تر در مورد جنبه یا بعدی از مشکل که مورد توجه خاص این مطالعه است. ۳- مروری بر یافته های مطالعات دیگر که مرتبط با مساله و موضوع پژوهش میباشد. ۴ - تحلیل اطلاعات ارایه شده در سه بند فوق خصوصاٌ یافته های مطالعات مرتبط و تبیین خلا ء یا شکاف موجود در مورد مساله مورد پژوهش در راستای ضرورت انجام مطالعه حاضر ۵ - بیان اهداف یا سوالات یا فرضیه ها اصلی پژوهش
· روش مطالعه
یکی از بخش های مهم مقاله که تابلوی استحکام و دقت مطالعه میباشد، اطلاعاتی است که در روش مطالعه بیان میگردد. با توجه به تفاوتهای روش شناسی مطالعات کمی و کیفی, نحوه نگارش این بخش بطور مجزا بیان میشوند .
در مطالعات کمی، روش باید شامل اطلاعاتی روشن و کامل در باره: ۱- طراحی مطالعه و تناسب آن با هدف/سوال/فرضیه و زمان و مکان, جامعه مطالعه, نمونه ها، ویژگی های ورود و خروج آنها از مطالعه، برآورد اندازه نمونه ها، روش نمونه گیری و نحوه و روند تخصیص آنها در گروههای مطالعه ۲- روش کار یا مراحل مداخله، ابزار اندازه گیری، اعتبار و پایایی آن، روند امتیاز بندی داده های حاصل از ابزار (کمی و کیفی) و ملاحظات اخلاقی ۳- نحوه مدیریت داده ها، نرم افزارهای کامپیوتری، روش ها و آزمون های آماری
در مطالعات کیفی، باید شامل اطلاعاتی روشن و کامل در باره: ۱- طراحی مطالعه و تناسب آن با هدف/سوال تحقیق، زمان و مکان یا محیط طبیعی مطالعه، نحوه دستیابی به مشارکت کنندگان و ویژگی های آنها ۲- روش یا نحوه ورود پژوهشگر به عرصه طبیعی مطالعه، توضیح کامل در مورد روش ها و مراحل تولید یا جمع آوری داده ها، نحوه و معیار اشباع یا اتمام جمع آوری داده ها، توضیح روش های بکار رفته در تعیین اعتبار ودقت داده ها (مقبولیت credibility ، تایید پذیری Confirmability ، قابلیت انتقال Transferability و قابلیت وابستگی Dependability ) و ملاحظات اخلاقی ۳- نحوه مدیریت داده ها، نرم افزارهای کامپیوتری (در صورت استفاده)، روش ها آنالیز داده ها و تناسب آن با روش مطالعه .
· یافتهها
یکی دیگر از بخش های مهم مقاله که آینه تمام نمای دستاورد مطالعه میباشد، اطلاعاتی است که در بخش یافته ها بیان میگردد. از آنجایی که نوع یافته های مطالعات کمی و کیفی متفاوت اند, نحوه نگارش این بخش نیز بطور مجزا بیان میشود .
یافته ها در مطالعات کمی شامل: ۱- بررسی میزان و توزیع متغیرهای دموگرافیک و مداخله گر(نحوه توزیع و یکسان بودن آنها در گروههای مطالعه) ۲- یافته های اصلی بر اساس اهداف مطالعه به روشنی و به اندازه کافی ارایه گردد. به طوریکه خواننده بتواند براحتی در مورد میزان دستیابی به اهداف قضاوت کند. ۳- داده ها و مفاهیم آماری مثل تعداد/ درصد و یا میانگین/انحراف معیار بدون تفسیر ذکر گردند. نوع و تناسب آزمونها و سطح معنی داری آنها بیان شوند. ۴- داده ها و یافته هایی که در جداول و نمودارها ارایه میگردد نباید در متن تکرار شود و در حد امکان بطور خلاصه در مورد توزیع آنها در متن جمع بندی صورت گیرد. ۵- جداول و نمودارها به زبان فارسی و شامل عنوان رسا، زمان و مکان اجرای مطالعه باشد. تعداد آنها حداکثر ۵ مورد بوده و اندازه آنها از cm ۱۵×۱۰ بزرگتر نباشد و نیازی به زیرنویس ندارند فقط نمادها (نظیر * ، + ...) زیرنویس شوند .
در مطالعات کیفی: ۱ - ابتداء براساس الگو ریتم و روش آنالیز انتخاب شده در مطالعه گزارش مختصری از یافته ها در هر مرحله بیان شود. ۲- سپس طبقات, مفاهیم یا درونمایه های اصلی با زیر مجموعه آنها به همراه نقل قول های مستقیم مشارکت کنندگان یا داده های اولیه ثبت شده بیان و توضیح داده شوند. ۳- در آخر متناسب با سوال یا سوالات پژوهش (معنی و یا فرآیند پدیده مورد مطالعه)، یافته های مطالعه تبیین شوند، به طوریکه معنی تبیین شده و یا نظریه اساسی برآمده از داده های مطالعه و نشان دهنده ارتباط منطقی و روشن مفاهیم، درونمایه ها، طبقات یا متغیر اصلی باشند .
· بحث
بحث باید حاوی جمع بندی و نتیجه گیری از یافته ها در راستای چگونگی پاسخ به اهداف یا سوال های پژوهش باشد و در ارایه آن به این نکات توجه شود: ۱ - در مطالعات کمی این جمع بندی بدون بیان و تکرار یافته های عددی و آماری باشد. ۲- چگونگی ارتباط یافته های مطالعه حاضر با یافته های دیگر تحقیقات ( موافق و مخالف) انجام شده در ایران و جهان (با ذکر منابع) مقایسه و تحلیل ( نه فقط توصیف) گردد و دلایل رد و یا قبول آنها بحث گردد. ۳- یافته های غیر قابل انتظار نیز بررسی و تفسیر گردند. ۴- اگر مطالعهای مبتنی بر چارچوب نظری و مدلی انجام شده باشد، باید یافته ها را در ارتباط با آن نیز تفسیر نماید. ۵ - از اظهار نظر در مواردی فراتر از یافتههای مطالعه خودداری شود .
· نتیجهگیری نهایی
نتیجه گیری نهایی باید شامل جمع بندی نهایی و مختصر از مطالب بحث در ارتباط با هدف کلی یا فرضیه یا سؤال اصلی پژوهش باشد. لذا ۱ - مقاله با یک نتیجهگیری روشن که از حد نتایج مطالعه فراتر نرود، جمعبندی گردد ۲- موارد کاربرد یافته ها، محدودیتهای مطالعه و میزان تعمیمپذیری آن مورد توجه قرار گیرد. ۳ - پیشنهادهایی جهت انجام مطالعات بعدی و به کارگیری یافتهها در این بخش قابل طرح میباشد .
· تشکر و قدردانی
در این قسمت از مؤسسه تأمین کننده بودجه، افراد و یا سازمانهایی که به نحوی در انجام مطالعه و یا نگارش مقاله همکاری نمودهاند قدردانی می گردد .
· منابع
منابع مقاله به روش ونکوور تنظیم میگردند. به طوری که ارجاعات متنی به صورت شماره و به ترتیب ظهور در متن مشخص شده و در پایان مقاله در قسمت منابع به ترتیب ظهور متن شماره گذاری میگردند . در متن، بعد از استفاده از هر منبع، شماره منبع داخل پرانتز درج شود .
توجه : با توجه به شرایط نمایه شدن مجلات علمی و پژوهشی در پایگاههای اطلاعاتی معتبر دنیا لازم است تمام منابع فارسی به زبان انگلیسی آوا نویسی شوند. برای نوشتن عنوان مقاله فارسی از عنوان چکیده انگلیسی همان مقاله در مجله ای که چاپ شده استفاده گردد .
نحوه نگارش منابع اعم از مقاله یا کتاب به شرح ذیل میباشد :
۱ - منابع فارسی به صورت مقاله :
نام خانوادگی نویسنده، نام نویسنده، عنوان مقاله. نام مجله، سال انتشار؛ شماره مجله: صفحات .
مثال : احمدی جمال، فتحی سمیه، سنجری شعبان. گواتر آندمیک در استان همدان: ۵سال پس از مصرف نمک یددار. پژوهش در پزشکی ۱۳۷۷؛ سال ۲۲، شماره ۲: صفحات: ۱۳۵ تا ۱۴۵ .
مثال آوانویسی به زبان انگلیسی: Ahmadi J, Fathie S, Sajari Sh, Endemic Goiter in Province Hamadan: intake iodin salt after ۵ years, Pajohesh dar Pezeshki, ۱۹۹۸; ۲۲( ۲):۱۳۵-۱۴۵.
۲ - منابع فارسی به صورت کتاب :
نام خانوادگی نویسنده، نام نویسنده، (مؤلفین). عنوان کتاب، شماره چاپ، نام شهر، محل چاپ: اسم ناشر، سال انتشار .
مثال : محمدی حسن، جلیلی حسین (مؤلفین)، تضمین کیفیت آزمایشگاهی، چاپ دوم تهران: مرکز نشر دانشگاهی، ۱۳۷۵ . ۳ – منابع پایاننامه :
نام خانوادگی نویسنده نام نویسنده. عنوان پژوهش. پایاننامه کارشناسی ارشد ( دکتری) رشته ، شهر: نام مرکز آموزشی، نام دانشگاه، سال .
۴ - منابع انگلیسی به صورت مقاله :
نام خانوادگی نویسنده، حرف اول نام نویسنده (نویسندگان). عنوان مقاله. نام مجله. سال انتشار؛ شماره مجله: صفحات. نام نویسندگان تا شش نفر نوشته میشود و اگر تعداد بیش از شش نفر بود به دنبال آن کلمه et al ذکر میگردد .
مثال :
- Vega KJ, Pina I, Krevsky B. Heart transplantation is associated with an increased risk for pancreatobiliary disease. Annals Internal Medicine. ۱۹۹۶; ۱۲۴ (۱۱): ۹۸۰-۳.
۵ - منابع انگلیسی به صورت کتاب :
نام خانوادگی نویسنده (نویسندگان)، حرف اول نام نویسنده (نویسندگان ). عنوان کتاب. نوبت چاپ، شهر محل انتشار: اسم ناشر؛ سال انتشار .
مثال :
- Ringsven MK, Bond D. Gerontology and leadership skills for nurses. Albany (NY): Delmar Publishers; ۱۹۹۶ .
- اگر منبع مورد استفاده فصلی از کتاب باشد
- Phillips SJ, Whisnant JP. Hypertension and stroke. In: Laragh JH, Brenner BM , editors. Hypertension: pathophysiology, diagnosis, and management. New York: Raven Press; ۱۹۹۵. P. ۴۶۵-۷۸ .
۶ – استفاده از منابع اینترنتی ( فارسی و انگلیسی ):
- Hughes, J. Satisfaction with Medical Care: A review of the Field. www. chagesufer. com/hlth/patsa. html. Accessed: Feb ۲ ۲۰۰۳-۰۵-۲۰۰۳.
- National Library of Medicine. (۲۰۰۰). Fact Sheet. Medical Subject Headings (MeSH). [on-line]. Available: http://www. nlm. nih. gov/pubs/factsheets/mesh.html. Accessed June ۷, ۲۰۰۰.
توجه : چاپ و انتشار مطالب مجله پس از کسب اجازه از سر دبیر مجله مدیریت ارتقای سلامت و با ذکر مأخذ مجاز است .
- کلیه حقوق برای ناشر محفوظ است .
با تشکر
دکتر مسعود فلاحی خشکناب
رئیس انجمن علمی پرستاری ایران
صاحب امتیاز نشریه
|