گروه پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران ، msflir@yahoo.com
چکیده: (14545 مشاهده)
مقدمه: ایمنی یکی از عوامل اصلی در ارائه خدمات با کیفیت در مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی و مراقبتی میباشد و فرهنگ ایمنی در سازمان از مهمترین عوامل تعیینکننده ایمنی بیمار محسوب میشود. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت فرهنگ ایمنی بیمار در مرکز روانپزشکی رازی تهران انجام شده است.
مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که در سال 1393 با مشارکت 164 نفر از کارکنان بالینی مرکز روانپزشکی رازی تهران انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه "بررسی بیمارستانی فرهنگ ایمنی بیمار" (Hospital Survey On Patient Safety Culture) است. روایی و پایایی پرسشنامه با توجه به مطالعات قبلی تأیید شد. دادهها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 19 تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: میانگین درصد پاسخ مثبت کل ابعاد فرهنگ ایمنی بیمار 42 درصد بود. بیشترین میانگین درصد پاسخ مثبت مربوط به ابعاد ارتباطات، ارائه بازخورد در مورد خطاها 62 درصد و یادگیری سازمانی و بهبود مداوم 59 درصد بود. کمترین میانگین به بعد پاسخ غیر تنبیهی در موارد بروز خطاها 8 درصد و بعد باز بودن مجاری ارتباطی 32 درصد بدست آمد. اختلاف میانگین نمرات ابعاد فرهنگ ایمنی بیمار بین واحدها معنیدار نبود. (P=0/359) 8/29 درصد پاسخ به سؤال ایمنی بیمار در واحد ضعیف بود و 50 درصد شرکت کنندگان نیز هیچ حادثه ای را گزارش نکرده بودند.
نتیجهگیری: یافته های پژوهش نشان داد که فرهنگ ایمنی بیمار در این مرکز ضعیف بوده و نیازمند بهبود می باشد. باز بودن مجاری ارتباطی و دادن پاسخ غیر تنبیهی به خطاها از عوامل سازنده فرهنگ ایمنی بیمار است. برای ارتقاء بهتر فرهنگ ایمنی، برنامه های آموزشی پیشنهاد می شود.
Ajalli A, Fallahi Khoshknab M, Dibaee M. The survey of patient safety culture in Razi Psychiatric Center in Tehran. JHPM 2015; 4 (4) :84-94 URL: http://jhpm.ir/article-1-513-fa.html
اجلی امین، فلاحی خشکناب مسعود، دیبایی مارال. بررسی وضعیت فرهنگ ایمنی بیمار در مرکز روان پزشکی رازی تهران. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1394; 4 (4) :84-94