[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 1، شماره 1 - ( زمستان 1390 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 54-45 برگشت به فهرست نسخه ها
همبستگی مهارت های ارتباطی پرستاران با کیفیت خدمات بستری در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کاشان
امیر اشکان نصیری پور ، زهرا سادات سعید زاده ، محمد صباحی بیدگلی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران ، nasiripour@srbiau.ac.ir
چکیده:   (46313 مشاهده)
مقدمه: مطالعات نشان داده است که مهارتهای ارتباطی پرستاران با بیمار و سایر اعضای تیم درمانی یک مهارت بالینی به شمار می‌رود و یکی از مهمترین عوامل موثر بر افزایش رضایتمندی بیماران و ارتقاء نتایج بهداشتی و درمانی برقراری ارتباط مناسب بین پزشک و یا پرستار با بیمار می‌باشد. هدف این مطالعه تعیین همبستگی مهارت های ارتباطی پرستاران باکیفیت خدمات بستری در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضربه روش توصیفی - همبستگی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش 384 بیمار بستری در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی کاشان بود که به روش تصادفی طبقه ای در بیمارستان های منتخب تعیین گردیدند. ابزار گرد آوری داده‌ها‌ پرسشنامه ای شامل سه بخش، اطلاعات جمعیت شناسی، مهارت های ارتباطی پرستار (پرسشنامه پژوهشگرساخته 28سوال) و کیفیت خدمات بستری بود. اعتبار ابزار، در زمینه مهارت ارتباطی از روش اعتبار محتوا وپایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 92 /0، بر روی 20 بیمار بستری در بیمارستان های منتخب، مورد تایید قرار گرفت. درمورد اندازه گیری کیفیت خدمات، از مقیاس سروکوال استفاده گردید. داده ها با نرم افزارSPSS 13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین مهارت های ارتباطی و کیفیت خدمات بستری دربیمارستان های مورد مطالعه همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد (78/0r= و 001/0 p-value=). به علاوه، بین مهارت های ارتباطی از نظر بیماران با ابعاد کیفیت خدمات (عوامل ملموس، قابلیت اعتماد، پاسخگویی، تضمین و همدلی) همبستگی مثبت و معنی داری وجود داشت که از لحاظ شدت همبستگی بین دو متغیر مهارت ارتباطی و کیفیت خدمات، از بیشترین به کمترین، شامل بعد تضمین (708/0(r=، قابلیت اعتماد (689/0r=)، پاسخگویی (637/0 (r=، همدلی (552/0(r= و ملموس (514/0r=)، بود. نتیجه گیری: بهبود مهارت های ارتباطی کارکنان بیمارستان ها، می تواند به افزایش کیفیت خدمات درمانی در این مراکز منجر گردد.
واژه‌های کلیدی: مهارت ارتباطی، کیفیت، خدمات بستری، بیمارستان، پرستار
متن کامل [PDF 1489 kb]   (6460 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1391/3/3 | انتشار: 1390/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasiripour A.A, Saeedzadeh Z.S, Sabahi beedgoli M. Correlation between nurses' communication skills and inpatient service quality in the hospitals of Kashan University of Medical Sciences. JHPM 2012; 1 (1) :45-54
URL: http://jhpm.ir/article-1-27-fa.html

نصیری پور امیر اشکان، سعید زاده زهرا سادات، صباحی بیدگلی محمد. همبستگی مهارت های ارتباطی پرستاران با کیفیت خدمات بستری در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کاشان. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1390; 1 (1) :45-54

URL: http://jhpm.ir/article-1-27-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( زمستان 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4660