مقدمه: بهزیستی از جمله متغیرهای بسیار مهم مربوط به کار هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر "آموزش اختصاصی سازی حافظه" بر بهزیستی مربوط به کار دانشجویان شاغل در دانشگاه اصفهان انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی است. نمونه پژوهش 36 تن از دانشجویان شاغل دانشگاه اصفهان در سال 1399 بودند که به روش در دسترس و پس از کسب نمره بالای 26 از 30 در " ارزیابی شناختی مونترال "(Montreal Cognitive Assessment) انتخاب و به روش تصادفی ساده از نوع قرعه کشی در 2 گروه مداخله و کنترل، هر گروه 18تن، گمارده شدند.
شرکت کنندگان به پرسشـنامه جمعیـتشـناختی و "مقیاس بهزیستی مربوط به کار" (Job-Related Well-Being Scale) شامل 2 بعد آسوده - مضطرب و افسرده- مشتاق، 2 بار در پیش آزمون و پس آزمون پاسخ دادند. روایـی ابزارهـای بـا اسـتفاده از روش روایی صـوری و روایی همزمان مـورد بررسـی قـرار گرفـت. پایایـی بـه روش همسـانی درونـی بـا محاسـبه ضریـب آلفـا کرونبـاخ و نیز ضریب تصنیف، و ضریب گوتمن تائیـد شـد. گروه مداخله تحت "آموزش اختصاصی سازی حافظه" طی ۵ جلسه قرار گرفتند. سپس داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 23 تحلیل شد.
یافته ها: میانگین اضطراب (678/24=F و001/0=P) و میانگین افسردگی (386/26=F و001/0=P) در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل کاهش داشته است و مداخله اثربخش بوده است.
نتیجهگیری: "آموزش اختصاصی سازی حافظه" بر کاهش ابعاد آسوده-مضطرب و افسرده-مشتاق و افزایش بهزیستی مربوط به شغل تاثیر داشته است. استفاده از "آموزش اختصاصی سازی حافظه" به منظور کاهش اضطراب و افسردگی، افزایش آسودگی و اشتیاق و درنهایت بهزیستی مربوط به کار توصیه می گردد.
asna ashari M S, oreyzi H, barati H. The Effect of “Memory Specificity Training” on the “Job-Related Well-Being” of Employed Students of the University of Isfahan. JHPM 2022; 11 (2) :22-33 URL: http://jhpm.ir/article-1-1305-fa.html
اثنی عشری مرضیه السادات، عریضی حمیدرضا، براتی هاجر. تاثیر «آموزش اختصاصی سازی حافظه» بر بهزیستی مربوط به کار دانشجویان شاغل در دانشگاه اصفهان. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1401; 11 (2) :22-33