تعیین برازش الگوی خودکارآمدیتحصیلی بر اساس درگیری تحصیلی، اهداف پیشرفت و سازگاری اجتماعی دانشآموزان دبیرستانی
|
محبوب محمدی کمار سفلی ، سعید جهانیان |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی و مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران |
|
چکیده: (3309 مشاهده) |
مقدمه: سازگاری اجتماعی و پییشرفت تحصیلی دانش آموزان نیازمند به درگیر شدن در یادگیری و خودکارآمدی آنها در تحصیل می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین برازش الگوی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس درگیری تحصیلی، اهداف پیشرفت و سازگاری اجتماعی دانشآموزان دبیرستانی بود.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران بودند که در سال تحصیلی 97- 96 مشغول تحصیل بودند. 547 تن به عنوان نمونه به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و وارد پژوهش شدند. برای گردآوری دادهها از "مقیاس کارآمدی دانش آموز مورگان-جینکز" (Morgan-Jinks Student Efficacy Scale)، "پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ" (Zarang Educational Conflict Questionnaire)، "پرسشنامه هدف پیشرفت "(Achievement Goal Questionnaire) و "سیاهه سازگاری" (Adjustment Inventory) استفاده شد. داده ها به وسیله نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: بین سازگاریاجتماعی، اهداف پیشرفت و درگیری تحصیلی (به استثنای مولفه اجتنابی) با خودکارآمدی تحصیلی با 99% اطمینان همبستگی معنادار وجود داشت. متغیر مذکور به ترتیب مقدار (49/0، 37/0، 21/0) از واریانس خودکارآمدی تحصیلی را تبیین کرد. شاخصهای برازش نیز پس از اصلاح الگو، در حد مطلوب بودند (074/0).
نتیجه گیری: همبستگی خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی با اهداف پیشرفت و سازگاری اجتماعی دانش آموزان در الگوی پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است. پیشنهاد میشود که بر روش های آموزشی با توجه به خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان و درگیری تحصیلی تاکید شود تا پیشرفت و سازگاری اجتماعی در یادگیرندگان حاصل گردد.
|
|
واژههای کلیدی: خودکارآمدی تحصیلی، درگیری تحصیلی، اهداف پیشرفت، سازگاری اجتماعی. |
|
متن کامل [PDF 365 kb]
(1591 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت سلامت دریافت: 1398/9/25 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|