[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 4 - ( مرداد و شهریور 1399 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 57-45 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین برازش الگوی خودکارآمدی‌تحصیلی بر اساس درگیری ‌تحصیلی، اهداف ‌پیشرفت و سازگاری ‌اجتماعی دانش‌آموزان دبیرستانی
محبوب محمدی کمار سفلی ، سعید جهانیان
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی و مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
چکیده:   (3309 مشاهده)
مقدمه: سازگاری اجتماعی و پییشرفت تحصیلی دانش آموزان نیازمند به درگیر شدن در یادگیری و خودکارآمدی آنها در تحصیل می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین برازش الگوی خودکارآمدی‌ تحصیلی بر اساس درگیری ‌تحصیلی، اهداف ‌پیشرفت و سازگاری ‌اجتماعی دانش‌آموزان دبیرستانی بود.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران بودند که در سال تحصیلی 97- 96 مشغول تحصیل بودند. 547 تن به عنوان نمونه به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و وارد پژوهش شدند. برای گردآوری داده‌ها از "مقیاس کارآمدی‌ دانش آموز مورگان-جینکز" (Morgan-Jinks Student Efficacy Scale)، "پرسشنامه درگیری ‌تحصیلی زرنگ" (Zarang Educational Conflict Questionnaire)، "پرسشنامه هدف‌ پیشرفت "(Achievement Goal Questionnaire) و "سیاهه سازگاری" (Adjustment Inventory) استفاده شد. داده ها به وسیله نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: بین سازگاری‌اجتماعی، اهداف ‌پیشرفت و درگیری ‌تحصیلی (به استثنای مولفه اجتنابی) با ‌خودکارآمدی  تحصیلی با 99% اطمینان همبستگی معنادار وجود داشت. متغیر مذکور به ترتیب مقدار (49/0، 37/0، 21/0) از واریانس خودکارآمدی تحصیلی را تبیین کرد. شاخص‌های برازش نیز پس از اصلاح الگو، در حد مطلوب بودند (074/0).
نتیجه گیری: همبستگی خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی با اهداف پیشرفت و سازگاری اجتماعی دانش آموزان در الگوی پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است. پیشنهاد می‌شود که بر روش های آموزشی با توجه به خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان و درگیری تحصیلی تاکید شود تا پیشرفت و سازگاری اجتماعی در یادگیرندگان حاصل گردد.

 
واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی تحصیلی، درگیری تحصیلی، اهداف پیشرفت، سازگاری اجتماعی.
متن کامل [PDF 365 kb]   (1591 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت
دریافت: 1398/9/25 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Komar Sofla M, Jahanian S. Determining the fit of Educational Self-Efficacy Model based on educational conflict, goals progress and social adjustment of high school students. JHPM 2020; 9 (4) :45-57
URL: http://jhpm.ir/article-1-1112-fa.html

محمدی کمار سفلی محبوب، جهانیان سعید. تعیین برازش الگوی خودکارآمدی‌تحصیلی بر اساس درگیری ‌تحصیلی، اهداف ‌پیشرفت و سازگاری ‌اجتماعی دانش‌آموزان دبیرستانی. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1399; 9 (4) :45-57

URL: http://jhpm.ir/article-1-1112-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( مرداد و شهریور 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4660