مقدمه: بررسیعملکردبیمارستانجزءضروریجهتارایهبازخوردیازکارآیی و اثربخشیخدماتمیباشد. هدف این مطالعه ارزیابی و مقایسه عملکرد بیمارستان با استفاده از "الگوی اعتباربخشی"، "الگوی تعالی سازمانی" و "الگوی زنجیرهای برنامه" می باشد. روش کار:اینمطالعهتوصیفی-مقایسه ایدرسال1398 در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد. جامعه آماری شامل 180 تن ازمدیرانعالی، میانیوعملیاتی پنج مرکز آموزشی درمانی تحت پوشش این دانشگاه بودند. نمونهها بهصورت تمام شماری انتخاب شدند.ابزار گردآوری دادهها از طریق ازپرسشنامه جمعیت شناختی،"پرسشنامه اعتباربخشی بیمارستان ایران" (Iran Hospital Accreditation Questionnaire) وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکیو ابزارهای پژوهشگر ساخته "پرسشنامه تعالی سازمانی"(Organizational Excellence Questionnaire) و "پرسشنامه الگوی زنجیرهای برنامه"(Program Chain Pattern Questionnaire)بود. روایی صوری، محتواوسازه ابزار ها بااستفادهازتحلیلعاملتأییدی و پایایی آنبهروشضریبآلفایکرونباخوپایاییمرکبانجامشد. تحلیل دادهها با استفاده ازنرم افزار اس پی اس اس نسخه 21 انجام شد. یافتهها: در ارزیابی عملکرد بیمارستان با "الگوی اعتباربخشی"، "الگوی تعالی سازمانی" و "الگوی زنجیرهای برنامه"، به ترتیب ابعاد خدمات پاراکلینیکی (5/0±12/4) ، فرایندها (57/0±4/69) و کنترل (65/0±21/3) بیشترین نمره و ابعاد پیشگیری و بهداشت(75/0±62/2) ، نتایج جامعه(62/0±36/56) و ساختار (62/0±98/2) کمترین نمره را کسب نمودند. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد که تفاوت معناداری میان ابعاد الگوهای ارزیابی عملکرد بیمارستان وجود دارد(001/0P<). نتیجهگیری:بیشترین نمره بیمارستانها با "الگوی اعتباربخشی"، "الگوی تعالی سازمانی" و "الگوی زنجیرهای برنامه"، به ترتیب در ابعاد خدمات پاراکلینیکی، فرایندها و کنترل بود و در ابعاد نتایج و زمینهای کمتر عملکرد بیمارستانها را مورد توجه قرار میدادند. از این رو توجه به نتایج ارائه خدمت و استانداردهای زمینهای نظیر کار گروهی و فرهنگ سازمانی در کنار استانداردهای فرایندی، ورودی و کنترل جهت متوازن کردن استانداردهای ارزیابیعملکرد بیمارستان پیشنهاد میشود.
Malekzadeh R, Mahmoodi G, Abedi G. Assessment and Comparing of Hospital Performance Using “Accreditation Pattern”, “Organizational Excellence Pattern” and Program Chain Patterns. JHPM 2020; 9 (5) :48-58 URL: http://jhpm.ir/article-1-1065-fa.html
ملک زاده رویا، محمودی قهرمان، عابدی قاسم. بررسی و مقایسه عملکرد بیمارستان با استفاده از "الگوی اعتباربخشی"، "الگوی تعالی سازمانی" و "الگوی زنجیره ای برنامه". فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1399; 9 (5) :48-58