دانشجوی دکتری کاردرمانی، گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران ، s.mortazavi.ot@gmail.com
چکیده: (2969 مشاهده)
مقدمه: معلمان دانش آموزان استثنایی به عنوان بخش مهمی از منابع انسانی نظام آموزش و پرورش در نظر گرفته می شوند. هدف از مطالعه حاضر تعیین همبستگی کیفیت زندگی کاری و سلامت عمومی معلمان دانش آموزان استثنایی در شهر همدان است. روش کار: در پژوهش توصیفی- همبستگی حاضر، جامعه آماری شامل کلیه معلمان دانش آموزان استثنایی شهر همدان در سال تحصیلی 98-1397 بود. نمونه آماری شامل 67معلم که با روش سرشماری انتخاب شدند. داده ها با استفاده ازپرسشنامه جمعیت شناختی، "پرسشنامه سلامت عمومی"General Health Questionnaire)) و "کیفیت زندگی کاری"( Quality of Working Life)جمع آوری شد. روایی محتوا و پایایی به روش محاسبه ضریب آلفای کرونباخ اندازه گیری شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 21 تحلیل شد. یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که میانگین وضعیت سلامت عمومی(5/12 ± 5/50) و کیفیت زندگی کاری (5/22 ±1/140) بود. مولفه های کیفیت زندگی کاری با میانگین نمره سلامت عمومی همبستگی معنا داری دارد(P< 0/05) . نتیجهگیری: کیفیت زندگی کاری و سلامت عمومی معلمان دانش آموزان استثنایی همدان مطلوب نیست. لذا پیشنهاد می شود متخصصان سلامت برای ارتقاء کیفیت زندگی کاری و بهبود سلامت عمومی برنامه ریزی کنند.
mortazavi Z, parvand P, mirzaie H, safari M, sedigheh T, mortazavi S S. Correlation Between Work Quality of Life and General Health in Teachers of Exceptional Education in Hamedan City. JHPM 2020; 9 (5) :87-96 URL: http://jhpm.ir/article-1-1059-fa.html
مرتضوی زهرا، پاروند پریسا، میرزایی هوشنگ، صفری ملیحه، تیمورلو صدیقه، مرتضوی سعیده سادات. همبستگی کیفیت زندگی کاری و سلامت عمومی در معلمان آموزش و پرورش استثنایی همدان. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1399; 9 (5) :87-96