مقدمه: همدلی یکی از مهارت های اصلی در حرفه پرستاری می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی همدلی و هوش زیبایی شناسی در کارکنان پرستاری شهر ابهر انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان پرستاری شاغل در بیمارستان های شهرستان ابهر در سال 1398 بود. تعداد نمونه پژوهش حاضر 300 تن بود. نمونه گیری به صورت تمام شماری بود. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس همدلی" (Empathy Scale) و "آزمون هوش زیبایی شناسی" (Aesthetic Intelligence Test) بود. روایی محتوا به روش کیفی و یایایی ابزار ها به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. داده های جمع آوری شده در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شد.
یافته ها: مولفه حسی "آزمون هوش زیبایی شناسی" همبستگی معنادار آماری با همدلی نداشت. اما مولفه عاطفی از "آزمون هوش زیبایی شناسی" با زیر مقیاس همدلی عاطفی از "مقیاس همدلی" همبستگی مثبت و معنا دار در سطح (01/0) و با نمره کل همدلی، همبستگی مثبت در سطح (05/0) داشت. بعلاوه، مولفه پویا از "آزمون هوش زیبایی شناسی" با همدلی عاطفی از "مقیاس همدلی" دارای همبستگی مثبت و معنادار درسطح (05/0) دارد. نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد هوش زیبایی شناسی می تواند 7/4 درصد واریانس همدلی را تبیین کند.
نتیجه گیری: بین مولفه همدلی عاطفی و پویا از "آزمون هوش زیبایی شناسی" با همدلی همبستگی مثبت وجود دارد. توصیه می شود هوش زیبایی شناسی در جهت ارتقای همدلی در بین کارکنان پرستاری آموزش داده شود.
Heidari K, kiani G. Correlation Between Emotional Cognitive Empathy and Aesthetic Intelligence in Nursing Staff in Abhar. JHPM 2022; 11 (2) :1-8 URL: http://jhpm.ir/article-1-1318-fa.html
حیدری خدیجه، کیانی قمر. همبستگی همدلی و هوش زیبایی شناسی در کارکنان پرستاری شهر ابهر. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1401; 11 (2) :1-8