[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 6 - ( آذر و دی 1398 ) ::
جلد 8 شماره 6 صفحات 10-1 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای کتب درسی پایه سوم ابتدایی بر اساس میزان توجه به مؤلفه‌های نظام سلامت
عیسی برقی ، جواد مبهوتی‌دیزجیکان
کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دبستان شاهد فرخی، مرند، ایران ، jmdymmdy@gmail.com
چکیده:   (5775 مشاهده)
مقدمه: آموزش بهداشت و سلامت و توسعه فرهنگ بهداشتی دانش آموزان اهمیت بسیاری دارد و یک برنامه منسجم و کامل در این حوزه ضرورت دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین محتوای کتب درسی پایه سوم ابتدایی بر اساس میزان توجه به مؤلفه‌های نظام سلامت انجام شد.
روش کار: در این مطالعه توصیفی از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش همه کتاب‌های پایه سوم ابتدایی سال تحصیلی 1396 ـ 1395 (6 جلد کتاب) بود که شامل عنوان‌های فارسی، علوم، هدیه‌های آسمانی، قرآن، ریاضی و تعلیمات اجتماعی می‌شود. نمونه آماری برابر با جامعه آماری است. ابزار پژوهش "آنتروپی شانون" (Shanon Entropy) بود. روایی محتوایی این پژوهش نیز توسط 10 نفر از متخصصان علوم تربیتی و 5 نفر از متخصصان علوم پزشکی تایید شد. ابتدا میزان فراوانی مولفه‌ها در هر صفحه کتاب مشخص شد. سپس با استفاده از نرم افزار "آنتروپی شانون" بار اطلاعاتی هر نشانگر و درجه اهمیت آن نسبت به سایر مولفه‌ها محاسبه شد.
یافته‌ها: بیشترین توجه از بین تمام مؤلفه‌های آموزش سلامت مربوط به مؤلفه سلامت روانی با 645 مورد و کمترین توجه به مؤلفه معلولیت با 13 فراوانی می‌باشد. در میان خرده شاخص‌ها بیشترین مقدار ضریب اهمیت مربوط به حرکات اصلاحی، مواد نیروزا و بهداشت و تغذیه ورزشی با مقدار 037/0 و مؤلفه‌های مبارزه با بندپایان و جوندگان، مراقبت‌های دوران بارداری، اعتیاد، مواد مخدر و انواع آن، اثرات سیگار در بدن، ایدز و آشنایی با بیماری‌ها با مقدار صفر دارای کمترین اهمیت می‌باشند.
نتیجه‌گیری: هر یک از شاخص‌های مؤلفه‌های مذکور به‌صورت متوازن موردتوجه قرار نگرفته و کتاب‌های درسی به یک نسبت مؤلفه‌های آموزش سلامت را پوشش نداده‌اند. لذا پیشنهاد می شود که مؤلفان کتاب‌های درسی، در ویرایش‌های بعدی به این امر توجه لازم را داشته باشند.
 
واژه‌های کلیدی: تحلیل محتوا، کتاب‌های درسی، آموزش سلامت
متن کامل [PDF 1149 kb]   (2420 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت
دریافت: 1397/10/8 | انتشار: 1398/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barqi I, Mabhouti Dizajyekan J. Content Analysis of Elementary Third Grade Textbooks Based On Attention to Health System Components. JHPM 2019; 8 (6) :1-10
URL: http://jhpm.ir/article-1-989-fa.html

برقی عیسی، مبهوتی‌دیزجیکان جواد. تحلیل محتوای کتب درسی پایه سوم ابتدایی بر اساس میزان توجه به مؤلفه‌های نظام سلامت. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1398; 8 (6) :1-10

URL: http://jhpm.ir/article-1-989-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 6 - ( آذر و دی 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4652