مقدمه: نوجوانی به عنوان یک دوره رشد مهم و همراه تغییرات همه جانبه می تواند با مشکلات زیادی همراه باشد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تدوین "آموزش مبتنی بر توانمندسازی روانشناختی" و اثربخشی آن بر امید تحصیلی و پذیرش و عمل نوجوانان شهر اهواز انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر از لحاظ روش شامل 2 بخش است. بخش اول طراحی مداخله آموزشی و بخش دوم از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل همه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول ناحیه یک شهر اهواز در سال تحصیلی 1403- 1402 بود. از میان آن ها 40 تن به روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب و به روش تصادفی ساده با استفاده از قرعه کشی در گروه مداخله (20 تن) و کنترل (20 تن) جایگزین شدند. ابـزار پژوهـش شـامل پرسشـنامه جمعیـت شـناختی، "مقیاس امید تحصیلی" (Academic Hope Scale) و "پرسشنامه پذیرش و عمل – نسخه دوم" (Acceptance and Action Questionnaire-II) بود. روایی محتوایی ابزارها به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه آلفای کرونباخ اندازه گیری شد. پس از اجرای 10 جلسه "آموزش مبتنی بر توانمندسازی روانشناختی" برای گروه مداخله، داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 23 تحلیل شد.
یافته ها: نتایج تفاوت معناداری بین عملکرد 2 گروه مداخله و کنترل در نمره امید تحصیلی و پذیرش و عمل در مرحله پس آزمون و پیگیری را نشان داد (001/0> P).
نتیجه گیری: "آموزش مبتنی بر توانمندسازی روانشناختی"یک آموزش مؤثر برای افزایش امید تحصیلی و پذیرش و عمل نوجوانان است. لذا، اجرای چنین جلسات آموزشی برای نوجوانان توسط مسئولان آموزش و پرورش، مراکز مشاوره و مدیران همه سازمان های مرتبط با نوجوانان توصیه می شود.
Baharvand I, Sodani M, rajabi G, Abbaspour Z. Developing an "Education Based on Psychological Empowerment" and its Effectiveness on Academic Hope and Acceptance and Action of Adolescents. JHPM 2025; 13 (5) :53-65 URL: http://jhpm.ir/article-1-1764-fa.html
بهاروند ایمان، سودانی منصور، رجبی غلامرضا، عباسپور ذبیح اله. طراحی «آموزش مبتنی بر توانمندسازی روانشناختی» و اثربخشی آن بر امید تحصیلی و پذیرش و عمل نوجوانان. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1403; 13 (5) :53-65